söndag 14 oktober 2007

telefonlös

Min nya telefon är på lagning sen två veckor. Eller batteriet i alla fall. Eller äsch, det är egentligen inte heller sant för det är inte lagning, bara utbyte. Jag antar att dom inte kommer laga det för det är knappast värt det. Batteriet har varit kasst sen första början, laddar ur direkt fast man inte ens använder telefonen (jag testade). Och dom påstår att den ska hålla 250 timmar. Det tror ju ingen på men man kan ju få förvänta sej mer än 2 dagar ändå.

Hursomhelst har jag blitt tvungen att återgå till min gamla Nokia. Jag hatar det monotona ljudet, jag hatar att det knakar när man trycker på knapparna och saknar min nya telefons stora utrymme för påminnelser. Jag saknar att kunna rymma fler meddelanden, både sparade och inkomna. Framför allt är det otäckt med känslan man får efter att ha pratat och haft telefonen mot örat i typ 1 minut. Som när man lyssnat på musik lite för högt i en freestyle (ingen jävla ipod här inte), liksom sådär obehagligt, stickande, ilande. Inte direkt ont men ruggigt obehagligt.

Och det är rätt otroligt hur snabbt man glömmer saker. När man skriver liksom, mobilerna har ju inte samma knapp för samma tecken. T.ex. skriver man mellanslag på 0:an på Nokian medan på Samsungen är det... ehh okej jag minns inte. Lägg den i handen på mig och jag kan skriva utan problem med det är svårare att tänka sig till vilken knapp det är. Hm... Men iaf, man sätter inte på och av ordlistan på samma knapp heller och sånt och det är så störande att skriva fel hela tiden. Jag hade ändå Nokian från 2001-2007, nästan 6 år och på någon månad blir man helt hjärntvättad.

Jag har bara haft två mobiler i mitt liv, och jag tänkte inte köpa någon ny men så blev det här med obehaget för stort och så önskade jag mig en ny i present. Jag har aldrig förstått varför man ska köpa nytt hela tiden, dessutom verkar allas nya mobiler hålla jättekort tid. Jag har kompisar som bytt telefon 2-4 gånger under den period jag haft samma, framför allt såna med massa onödiga funktioner. Och kamera... Nu följde det visserligen med kamera på min telefon men den är skrattretande dålig, zoomen är inte ens värd att nämna. Finns det nån kameramobil som tar bra kort? (Till vettig storlek och pris såklart)

Nya telefoner ska ju bara hålla ett år säger dom, jävla skitprylar dom tillverkar som inte förväntas hålla längre än så. Samtidigt vill dom att man ska köpa tilläggsförsäkringar i flera år, pyttsan.

När min brorsa ville ha en mobil när han var typ 13 sa jag att han bara skulle ha den som leksak och tyckte det var onödigt. Han hade redan en som funkade problemfritt som han inte använde till varken att ringa eller sms:a därav misstänkte jag honom för att inte vara helt ärlig med mobilens syfte.
Jag använder min som leksak också, men skillnaden är att min brorsa ville ha mp3, wap, kamera och dylikt, jag nöjer mig med inbyggda roliga spel. Det har min nya telefon och dom saknar jag också!
Jag fick rätt om brorsans telefon också. Precis som go-gos, pokémon och andra såna nyheter så var den kul 1-2 månader, nu ligger den mest och skräpar och används inte för fem öre. Dessutom har den börjat gå sönder.

Köpte telefonen på Dustin home och jag tycker egentligen inte att det borde ta flera veckor för dom att inse att aha batteriet är dåligt, då skickar vi ett nytt. Men med tanke på hur segt det var att få dom på Dustin att vara lite serviceminded och hjälpa mig så har dom säkert ordnat så att min telefon sprängts nånstans.

Allvarligt, jag tror jag fick skicka uppemot 8 mail. Först beskrev jag mitt problem och frågade vad jag skulle göra. Till svar fick jag veta adressen till företaget som sköter servicen på deras prylar. Okej, och som bifakta kostar det 19,90:-/minut att ringa det företaget. Som såna sex- eller horoskopsamtal, helt horribelt.
Sen insåg jag att jag hade garanti, påpekade det och sa att jag inte tänker betala. Då fick jag idiotsvar 1 att Dustin har förbetalda retursedlar. Jaha tack, kan jag få en sån då var jag tvungen att fråga. Mega-idiotsvar 2: "Vilken är serviceverkstadens adress?"
Ehr samma snubbe som frågade mig det var det som berättade för _mig_ vilket företag det var som skötte servicen.

Ursäkta mig så jävla mycket (jag är inte arg) för att jag inte tänker sitta och nöja mig med ett kasst batteri och förväntar mig lite service och snällhet. Äckligt dålig policy att vara så lite tillmötesgående att kunder som mig antingen ska nöja sig i det tysta med att ladda sin nya telefon dagligen eller så köpa ett nytt batteri. Hur svårt var det för snubben i mailkontakten egentligen att svara "Det låter ju inte bra. Det här företaget sköter vår service. Vill du ha en förbetald retursedel?" istället för att svara massa blaj och ta upp massa tid och göra så jag och min bekantskapskrets inte tänker handla av dom mer?
Och hade jag inte tänkt på det hade jag fått stå för frakten själv. Dessutom förväntas jag fixa fram och betala kartong och skyddsplast för batteriet.

Att dom inte själva kan fixa kontakten med serviceföretaget, nejdå. Allt för att krångla till det för konsumenterna och göra så att dom inte orkar ta tag i det.

Och om inte sprängteorin stämmer, så skulle det inte förvåna mig alls om jag om 4-5 månader får ett brev där det står att dom inte hittar något fel på batteriet och att jag ska betala. Bajsungar.

Inga kommentarer: